Suola

Post Reply
Professori
Posts:5194
Joined:01 Sep 2008, 10:26
Mitä on sata miinus viis?:94
Suola

Post by Professori » 26 May 2014, 15:14

Avasin tälle ihan oma ketjun. Leirillä oli nimittäin tällä kertaa keskustelua aiheesta SUOLA.

Tässä on hyvä artikkeli, josta selviää olennaisia Faktoja:
http://fellrnr.com/wiki/Hydration_101

Lyhyesti:
- hien mukana poistuu karkeasti noin 1g Natriumia / litra. Jos hikoilee litran tunnissa niin kymmenessä tunnissa menetetään 10g Na.
- suolatabletti (500mg Natrimkloridi, NaCl) sisältää noin 200mg Natriumia.

Eli, hävikin korvaamiseksi voi periaatteessa nauttia aika helkkarinmoisen määrän suolaa. Mutta, suoliston suolapitoisuuden suuret muutokset voivat aiheuttaa aineenvaihdunnallisia ongelmia, joten parhaiten sopivat määrät selviävät itse kullekin vain henk. koht. kokemusten kautta. Aina olosuhteet ja hikoilun määrä huomioiden.
http://www.movescount.com/members/Professori
24h: 240,742 km, Brive 05/10
100 km: 7:27:53, Seregno ITA 04/12, 4:29
Maraton: 2:39:55, Tukholma 05/11, 3:48
Puolimaraton: 1:16:41, Marttila 04/11, 3:38

Kalza
Posts:106
Joined:04 Aug 2014, 16:00
Mitä on sata miinus viis?:94

Re: Suola

Post by Kalza » 17 Oct 2015, 19:00

Millaisia määriä olet itse käyttänyt noissa pidemmissä kisoissa? Urheilujuoman sekaan aina?

Pidemmissä kisoissa se olennainen juttu taisi olla myös käyttää himalajansuolaa tai vastaavaa josta löytyy myös hivenaineita, joita pitkäkestoinen treeni kuluttaa kehosta tehokkaasti. Niiden puute ei ole kauhean hyvä juttu kehon toiminnan kannalta.

"Ihminen tarvitsee arviolta paria kymmentä eri ravinnetta ja hivenainetta, jotta keho pystyisi toimimaan halutulla tavalla. Näiden aineiden osuus kehon massasta on noin 4 %. Erityisesti urheilua harrastavien ihmisten tulisi sisällyttää kaikkia ravinne- ja hivenaineita ravintoonsa, koska näiden vajeet voivat vaikuttaa terveyteen ja kehon suorituksiin esimerkiksi urheilussa. Jo yhden tai useamman hivenaineen puutostilan tiedetään vaikuttavan kataboliaan ja anaboliaan. Ravinne- ja hivenaineet vaikuttavat ionimuodoissaan esimerkiksi sydämen ja lihasten supistumisiin, energian tuotantoon (oksidatiivinen fosforylaatio), kehon happo-emäs- ja nestetasapainoon ja entsymaattisten järjestelmien synteeseihin ja aktivointiin."

Lainaus on siitä kuuluisasta gradusta joka kehuu olutta palautusjuomana. ;)

https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/han ... sequence=1

Professori
Posts:5194
Joined:01 Sep 2008, 10:26
Mitä on sata miinus viis?:94

Re: Suola

Post by Professori » 17 Oct 2015, 20:42

Juu, olen luopunut suolatablettien käytöstä ja se tuntuu olleen hyvä päätös. Himalajan suola, ruususuola, raffinoimaton merisuola. Siinäpä muutama ihan hyvä vaihtoehto kaupan hyllyltä.

Spartathlonilla sekoitin perusmäärän suolaa urkkajuomaan. Sitten lisäsuola tarpeen ja maun mukaan rakeina suupieleen. Ensimmäisen puoliskon aikana helteessä meni varmaan joku 30 g suolaa. Toisen puoliskon aikana ehkä 20 g. Tarkkoja määriä on mahdotonta sanoa kun suolaa tulee myös lihaliemistä, sipseistä yms. yms.
http://www.movescount.com/members/Professori
24h: 240,742 km, Brive 05/10
100 km: 7:27:53, Seregno ITA 04/12, 4:29
Maraton: 2:39:55, Tukholma 05/11, 3:48
Puolimaraton: 1:16:41, Marttila 04/11, 3:38

Jari Tomppo
Posts:70
Joined:12 Jun 2015, 09:26
Mitä on sata miinus viis?:94
Location:Piikkiö
Contact:

Re: Suola

Post by Jari Tomppo » 08 Nov 2015, 01:25

Itse asiassa sipseistä saatava suolamäärä on kokonaisuuden kannalta jokseenkin merkityksetön. Yhden suolatabletin korvaamiseksi sipsejä pitäisi syödä noin 40-60 grammaa.

Henkilökohtaisesti haluan tietää tarkkaan paljonko olen suolaa ym. kilpailun aikana imenyt joten olen toistaiseksi käyttänyt suolatabletteja, mutta harkinnassa on niiden korvaaminen himalajan suolalla joko sekoitettuna urheilujuomiin etukäteen tai muuten etukäteen annosteltuna tasaisen suolansaannin varmistamiseksi.

Helteessä suolaa tosiaan kuluu tajuttomia määriä. Hellekisaksi lasketaan myös Endurance 24h ja muut vastaavat talvella juostavat sisähallikilpailut, joissa kylmään tottunut kroppa pistetään juoksemaan yli 20:n asteen lämpötiloissa.

Niin ja loppuun vielä varoitus: jopa Spartathlonissa on mahdollista liioitella suolan annostuksen kanssa. Vuonna 2014 olin sekoittanut urheilujuoman sekaan Northforcen Extreme -jauhetta, jonka suolapitoisuus on aika järkky ja se johti aikamoisiin vatsaongelmiin jo ennen puolimatkaa. Kun urheilujuoma vaihdettiin vähemmän suolaiseen versioon vatsaongelmat helpottivat.
12h 144,019 km (Hønefoss 4/2012, maantiereittien SE)
24h 252,250 km (Katowice 9/2012, SE)
48h 373,142 km (Kaustinen 8/2011, maantiereittien SE)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests