Monipuolisuutta ohjelmaan

Tavoite yli 4:30 maratonilla, yli 2:00 puolimaratonilla tai maaliinpääsy.
Post Reply
BB-8
Posts: 2
Joined: 29 Mar 2016, 16:56
Mitä on sata miinus viis?: 94

Monipuolisuutta ohjelmaan

Post by BB-8 » 29 Mar 2016, 17:08

Ei ole järin aktiivista keskustelu, mutta otan mielelläni vastaan mielipiteitä/vinkkejä.

Tavoitteena juosta syksyllä maraton aikaan 4:30 - 5:00, sitä ennen puolikas aikaan > 2:15. Katselin tossun harjoitusohjelmia 4 ja 5 tunnin tavoitteille. Mietin miten ohjelmista saisi vähän monipuolisemmat. Voisiko jotain harjoituksia korvata intervalleilla/mäkijuoksulla tms.? Varmaan ei tavoiteaikojen puolesta tarvitse intervalleja, mutta itse tarvitsen monipuolisuutta, että en heitä tossuja naulaan. Oman pähkäily perusteella lähtisin korvaamaan kisavauhtisia lenkkejä ja vaihtoehtoisia harjoituksia sillon tällöin MK-lenkeillä. Tosin ehkä mieluummin pitkän lenkin jälkeisenä päivänä palauttava lenkki tai vapaa ja intervallilenkki sitten jotain lepopäivistä. Onko vinkata jotain monipuolisempia valmiita ohjelmia?

Professori
Posts: 4670
Joined: 01 Sep 2008, 10:26
Mitä on sata miinus viis?: 94

Re: Monipuolisuutta ohjelmaan

Post by Professori » 29 Mar 2016, 17:30

Kannattaa katsella 3 ja 3,5 tunnin ohjelmia. Niissä on kuitenkin vaihtelevasti intervallia, mäkitreeniä, tempojuoksua, TV-reipasta/kisavauhtista ja pitkiksiä. Jos tuntuu että määrää on liikaa eikä ehdi niin jättää vain niitä höntsälenkkejä väliin. Toisaalta kannattaa pyrkiä juoksemaan kovien treenien välillä päivittäin vaikka 20-30 min hyvin kevyttä, sillä se palauttaa paremmin kuin pelkkä lepo. Osa noista kovemmista treeneistä kannattaa tehdä 4-5 h tasolla kevyempinä, sillä kovista treeneistä palautuminen on hitaampaa kuin 3 tunnin maratoonarilla. Esim. 800:n vedoissa voi käyttää puolimaratonin kisavauhtia, ainakin ensimmäisissä vedoissa.
http://www.movescount.com/members/Professori
24h: 240,742 km, Brive 05/10
100 km: 7:27:53, Seregno ITA 04/12, 4:29
Maraton: 2:39:55, Tukholma 05/11, 3:48
Puolimaraton: 1:16:41, Marttila 04/11, 3:38

BB-8
Posts: 2
Joined: 29 Mar 2016, 16:56
Mitä on sata miinus viis?: 94

Re: Monipuolisuutta ohjelmaan

Post by BB-8 » 30 Mar 2016, 17:47

Pitää varmaan rohkeesti alkaa rakentaan itelle ohjelmaa, kun ei tosiaan valmiit oikein passaa. Lenkki 3-4 kertaa viikossa saa riittää. Olen muutamia intervalleja juossut, mutta niissä olen mielelläni pitänyt vauhdin kovempana, kuin suunniteltu "kisavauhti", jotta olisi sitä vaihtelua tarpeeksi.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest