Hätäinen aloittelija

Tavoite yli 4:30 maratonilla, yli 2:00 puolimaratonilla tai maaliinpääsy.
Post Reply
jennam
Posts:1
Joined:21 Aug 2012, 14:41
Mitä on sata miinus viis?:95
Hätäinen aloittelija

Post by jennam » 21 Aug 2012, 15:05

Hei te viisaammat!

Olen 24-vuotias tyystin terve ja varsin sisukas naisihminen. Maratonin juoksemisesta olen haaveillut jo pitkään, ja nyt tarjoutui tilaisuus juosta lokakuun lopulla eräs aivan mahtava maisemamaraton ja saada vieläpä kaveri mukaan. Siihen on kuitenkin enää kymmenen viikkoa aikaa ja mietin, onko tämä tuhoon tuomittu ajatus. Onko minulla mahdollisuudet selvitä koitoksesta hengissä ja alle sen kuuden tunnin? Juoksua olen harrastanut pätkittäin viimeiset kymmenkunta vuotta, ja viimeiset neljä kuukautta neljä-viisi kertaa viikossa. Kympin selätän helposti joskin hitaasti (noin 1 h 10 min), ja pitempiäkin lenkkejä olen jokusen juossut, pisimpänä 35 km letkeässä viidessä tunnissa. Mitä veikkaatte, olisko minusta siihen, vai hajotanko vain paikkani? Sikäli maltillisesti olen tähän mennessä onnistunut juoksentelemaan, että vammoilta olen välttynyt täysin. Jos uskotte, että voisin selvitä, mihin kannattaisi harjoittelussa keskittyä? Entä miten välttyisin nivusten jäykistymisen ja kipeytymisen tasaisella juostessa? Metsäpoluilla se ei vaivaa. Olisin kiitollinen kaikesta avusta!

Professori
Posts:5194
Joined:01 Sep 2008, 10:26
Mitä on sata miinus viis?:94

Re: Hätäinen aloittelija

Post by Professori » 21 Aug 2012, 20:22

Neljä-viisi kertaa viikkoon on ihan hyvä määrä muutamalle kuukaudelle ja se on ihan hyvä lähtökohta. Tässä vaiheessa ei kannata ahnehtia enempää vaan keskityt pitämään treenin säännöllisenä kuten tähänkin asti. Pari lepopäivää viikkoon on ihan hyvä tässä vaiheessa. Pientä viikkorytmitystäkin kannattaa hakea eli esim. pari viikkoa kovempaa ja sitten viikko vähän kevyemmin.

Sikäli mikäli kaikki paikat tuntuvat pelaavan hyvin niin kannattaa kokeilla treenivauhtien pientä räjäyttämistä eli otat mukaan kerran pari viikkoon reippaampivauhtisen lenkin. Esim. vauhtileikittely on aloittelevalle juoksijalle varsin mainio harjoitus. Saa juosta sitä vauhtia kuin hyvältä tuntuu. Välillä helppoa, välillä reipasta ja välillä vaikka täysillä jos siltä tuntuu. Lisäksi kun kerran viikossa on pitkis niin perusasiat alkaa olla kunnossa.

Myöhemmin kun kunto kehittyy niin skaalaa voi edelleen lisätä vielä kovemmilla ja tavoitteellisemmilla treeneillä. Tossu.com:n ohjelmista kannattaa luntata vinkkejä. Myös lyhyempien matkojen kisat toimivat hyvinä treeneinä ja ei muuta kuin sopivia kisoja bongaamaan esim. Juoksija-lehden kalenterista www.juoksija-lehti.fi.
http://www.movescount.com/members/Professori
24h: 240,742 km, Brive 05/10
100 km: 7:27:53, Seregno ITA 04/12, 4:29
Maraton: 2:39:55, Tukholma 05/11, 3:48
Puolimaraton: 1:16:41, Marttila 04/11, 3:38

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests