Tossun harjoitusohjelma

Tavoite yli 4:30 maratonilla, yli 2:00 puolimaratonilla tai maaliinpääsy.
Post Reply
Mipa
Posts:2
Joined:01 Sep 2008, 15:18
Tossun harjoitusohjelma

Post by Mipa » 23 Sep 2008, 15:17

Miten tossun harjoitusohjelmiin kannattaa sijoittaa kuntosali harjoittelu? Sitten vielä toinen juttu, mites sitten joskus, kun tuo lumi tulla tupsahtaa maahan ja pääsee hiihtämään, niin miten sen sijoittaminen harjoitusohjelmaan?

Olen ajatellut aloittaa tuossa lokakuun puolella tuolla 5 tunnin harkkaohjelmalla, pyöräyttää se pari kertaa talven aikana ja sitten jatkaa siitä 4 tunnin ohjelmaan.
Taustaa sen verran, että maratoneja olen juossut kaksi (5:08) ja puolikkaita 7 (2:20).

Lisäksi kritisoin tuota otsikkoa...Eikö tavoitteena aina ole maaliinpääsy, on se aika mikä tahansa... :roll: ?

Professori
Posts:5194
Joined:01 Sep 2008, 10:26
Mitä on sata miinus viis?:94

Re: Tossun harjoitusohjelma

Post by Professori » 23 Sep 2008, 16:49

Kaikki liikunta parantaa peruskuntoa, mutta kyllä lajia pitää harjoitella enimmäkseen lajinomaisesti. Itse olen joutunut korvaamaan tänä vuonna ja etenkin nyt syksyllä juoksua mm. CrossTrainerilla ja kuntopyörällä, joista CT on lajinomaisempi. Useimmilla kuntosaleilla on kylläkin myös juoksumatto, joten sitäkin kannattaa polkaista vaikka se maistuisikin takareiältä. Noissa kuntosalien laitteissa vain tahtoo olla vikana se että niitä tulee painettua liian kovilla vastuksilla ja liikakäytöllä lihasmassa ja liikeradat voivat muodostua jopa juoksutekniikkaa haittaaviksi vaikkakin itse peruskunto kohentuisi. Kohtuullisesti käytettynä ne ovat hyviä harjoittelun tukimuotoja. Sama lainalaisuus pätee myös hiihtoon. Suosittelen siis juoksua myös talvikaudeksi, mutta on varsin ymmärrettävää että on parempi mennä hiihtolenkille tai salille jos reitillä on liukasta tai ulkona on pakkasta yli 20 astetta.

Tokihan näissä on henkilökohtaisia vaihteluja ja joillekin korvaavat ja/tai tukevat harjoittelumuodot sopivat paremmin ja joillekin huonommin. Kysymys on myös siitä minkälaisia tavoitteita on asettanut itselleen. 3 tunnin maratoonarin on pakko keskittyä enemmän lajinomaisuuteen kun taas 5 tunnin maratoonarille voi riittää hyvinkin pelkän peruskunnon kehittäminen, tavalla tai toisella. Itsekin tyydyn tällä hetkellä jälkimmäiseen vaihtoehtoon.
http://www.movescount.com/members/Professori
24h: 240,742 km, Brive 05/10
100 km: 7:27:53, Seregno ITA 04/12, 4:29
Maraton: 2:39:55, Tukholma 05/11, 3:48
Puolimaraton: 1:16:41, Marttila 04/11, 3:38

Mipa
Posts:2
Joined:01 Sep 2008, 15:18

Re: Tossun harjoitusohjelma

Post by Mipa » 25 Sep 2008, 13:16

Koska hain sitä, että kuntosali olisi lisänä talven juoksuharjoittelussa. Niin vedän Proffan vastauksesta sen johtopäätöksen, että kuntosali on lisättävä juoksuharkkojen päälle, ei korvaavana harjoituksena.

Itsekin olen tässä 3 vuodessa havainnut, että jalat ei opi sietämään juoksemista kuin juoksemalla. Siksi olen koko talveksi ottamassa juoksun harjoittelu ohjelmaan mukaan.
Muina vuosina olen alkanut juoksemaan tuossa maalis-huhtikuussa.

Mutta, kun on niin kiva tehdä välillä muutakin... ;)

JRi
Posts:606
Joined:03 Sep 2008, 09:25
Mitä on sata miinus viis?:38
Location:Espoo

Re: Tossun harjoitusohjelma

Post by JRi » 25 Sep 2008, 14:55

Minun harjoittelu talvisin on selkeästi hiihtopainotteista, vaikka kelit esim. viime talvena olivatkin todella surkeat täällä etelässä.

Normaalitalvikautena juoksua tulee korkeintaan yksi lenkki viikkoon + pikkujuoksentelut hiihtolenkin päälle (10-15 min), jos suinkin ehtii/jaksaa/viítsii.
Kuntosaliharjoittelu on painunut käytännössä nollaan, mutta kuntopiirityyppistä voimaharjoitusta tulee tehtyä noin kerran viikossa kotosalla.

Nytkin tarkoitus on lokakuun puolivälin jälkeen pitää jonkinmoinen lepo-/siirtymäkausi ensilumien tuloon saakka ja siirtyä viimeistään joululta hiihdon pariin. Perinteisen Lapin hiihtoloman jälkeen (maalis-huhtikuussa) siirryn taas juoksijaksi tavoitteena päästä kohtuu hyvään kuntoon Tukholman maratonille.

Kestävyysominaisuudet pysyvät kunnossa ja kehittyvät hiihtämälläkin, mutta juoksukuntoon pääsemikseksi tarvitaan kyllä selkeä lajinomainen jakso ennen maratonia.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests