Etureisi-/lonkkakipua

Post Reply
kipittäjä
Posts:29
Joined:10 Sep 2011, 21:49
Mitä on sata miinus viis?:95
Etureisi-/lonkkakipua

Post by kipittäjä » 10 Sep 2011, 21:59

Parisen kuukautta on vasen lonkka kettuillut ihan tosissaan. Elokuun 20. kävin vetasemassa 22 km pitkiksen, jonka jälkeen sain todeta, ettei ihan hetkeen juostakaan. Pikku lenkkejä olen kokeillut nyt - viimeks tänään 6 km lenkin, kylmää oli koipeen hiottu ja panadolia nassuun nakattu - ja silti..

Ilmeisesti vain lepo on se, joka auttaa?? Juilinta oli aiemmin lonkassa, ulkosyrjässä, veikattiin, että limapussi on tulehduksissa, nyt kipu on vähän kuin varkain levinnyt koko koiven alueelle. Kävelykin oli vielä viikko sitten hankalaa, samoin painon ottaminen kipeälle jalalle, mutta, kuten todettua, muutamia pieniä juoksulenkkejä olen tehnyt ja vertaistreeniä (sali, crosstraining, kävely).. Venyttely kuuluu repertuaariin. Tossut ovat hyvät, niissä ei ole kyllä vikaa.

Itkettää. Tekis mieli painella hyville pitkiksille jo, mutta kun ei vaan voi! :( Ja tavoitteena tosiaan juosta täysmaraton tän vuoden puolella (piti jo Ruskassa Levillä, mutta tästä johtuen peruuntui).

juviitanen
Posts:202
Joined:18 Jan 2011, 12:34
Mitä on sata miinus viis?:95
Location:Kaarina

Re: Etureisi-/lonkkakipua

Post by juviitanen » 11 Sep 2011, 07:58

Minulla oli/on kanssa vastaavia oireita, ei ehkä yhtä pahoja. Itsellä ne jäi vaan pois. Toivottavasti ei tule takaisin, juoksemista en lopettanut. Silloin tuumailin mahtaako johtua siitä, että taka- ja etureidet oli vain niin jumissa ja kiriänä, että tuntuu lonkissa asti. Joskus nuorena minulla oli samaa vikaa ja silloin hieroja/jäsenkorjaaja vapautti vaivoista.

Itsekkin olen menossa ensimmäiseen koitokseen kolmen viikon päästa. Paikkana on Budapest.
_________________
Puolimara: 1:41:29, Kankaanpää 2013
10km: 45:40 Aurajoen Yöjuoksu 2014

kipittäjä
Posts:29
Joined:10 Sep 2011, 21:49
Mitä on sata miinus viis?:95

Re: Etureisi-/lonkkakipua

Post by kipittäjä » 11 Sep 2011, 13:22

Tsemppiä Budapestiin - kerrohan kuulumiset sieltä! :D Ja kiva, kun vastasit.

Minäkään en tosiaan lopeta juoksemista. Se on varma. Maaliskuussa juoksin elämäni ekan puolimaratonin, aika oli ihan jees 2.15, olin kerenny treenata juoksua tosissani tammikuusta. Sillonkin ennen puokkaria alkoi toi sama kipuili samassa jalassa noin viikkoa ennen starttia ja tammikuun lopulla piti laittaa juoksutossut vaihtoon ja pitää parisen vkoa taukoa juoksusta, kun polviin sattui (=syynä siis huonot tossut sillon).

En muista, miten se meni ohi, pidin muistaakseni pidemmän tauon eikä jalka sillon tosiaan näin paha ollu kuin nyt.. TOSIN tänä aamuna se on taas eilistä parempi, joten toivossa on hyvä elää.. :) Tossut tosiaan on loistavat, niissä en uskois olevan mitään probleemia. Meinaan kyllä ostaa nyt syssyllä toiset, uudet, onhan näihin kumminki tullu kilometrejä se 500 ja rapiat jo.

Kuopion itsenäisyyspäivän maratonia kurkin justiinsa. Sisko asuis sieläpäin, joten ois majapaikka olemassa .. :) Ens vuona sitte pari eri juoksua kevään aikana, ainakin puokkari maaliskuussa ja toukokuussa sit taas täysmatka.. Ja kohan nyt sais tuon jalan kuntoon. Hyvä tästä tullee :) Tänään piän totaalilepopäivän, syön ja lojun.

ju1964
Posts:2619
Joined:02 Sep 2008, 14:08

Re: Etureisi-/lonkkakipua

Post by ju1964 » 11 Sep 2011, 13:51

kipittäjä wrote:....
Minäkään en tosiaan lopeta juoksemista. Se on varma. Maaliskuussa juoksin elämäni ekan puolimaratonin, aika oli ihan jees 2.15, olin kerenny treenata juoksua tosissani tammikuusta. Sillonkin ennen puokkaria alkoi toi sama kipuili samassa jalassa noin viikkoa ennen starttia ja tammikuun lopulla piti laittaa juoksutossut vaihtoon ja pitää parisen vkoa taukoa juoksusta, kun polviin sattui...
Kyllä juoksua aloittaessa vaivoja voi tulla jo yksin siitä syystä, että määrät tai tehot nousee liian nopsaan ja kroppa ei oo ihan vielä valmis ottamaan vastaan sitä määrää, oli tossut sitten hyvät tai ei.

Kannattaa pitää harjoituspäiväkirjaa jotta voi seurata taaksepäin jos vaivoja ilmenee, jolloin syiden etsiminen on helpompaa. Noi etu-lonkkavaivat vois johtua monestakin syystä, mutta kolotukset etenkin alkuvaiheessa liittynee useimmiten määrien kasvuun. Maltilla vaan ja lepoa välillä.

ja tosiaan määrää lisää asteittain ja harkitusti.
1/1 2:59:07 (4/2014) Masku
1/2 1:24:02 (3/2015) Loimaa
10 km 38:35 (4/2014) Aurajoen yöjuoksu
AerK 144, AnaerK 169 (joskus)
Cooper 3350m (9/2015)

kipittäjä
Posts:29
Joined:10 Sep 2011, 21:49
Mitä on sata miinus viis?:95

Re: Etureisi-/lonkkakipua

Post by kipittäjä » 11 Sep 2011, 15:29

Harmi kun ei ole hali-hymiötä, oisin laittanu ja antanu teille kummalleki semmoset. :)

ju1964; mulla tosiaan vuoden alku oli aika kiivasta juoksemista - pitkä tauko ennen sitä johtu päkiätulehduksesta (hyvä että kävelemään kykeni) ja nivelreumahan sieltä syyks löyty v. 2004. Sit kun lopulta pääs ja sai palata takas rakkaimman harrastuksensa pariin, tuli varmaan vedettyä turhan täpöllä.

Harjoituspäikkyä pidän, se on kyllä verraton kapistus :)

juviitanen
Posts:202
Joined:18 Jan 2011, 12:34
Mitä on sata miinus viis?:95
Location:Kaarina

Re: Etureisi-/lonkkakipua

Post by juviitanen » 11 Sep 2011, 16:04

damn, päikkäriä minä en ole osannut pitää. Olen seurannut tossun ohjelmaa, joten tekemispuoli on ok. Vaivoja, kenkien vaihtoja ym. Ei ole ylhäällä. Josko nyt aloittaisi....
_________________
Puolimara: 1:41:29, Kankaanpää 2013
10km: 45:40 Aurajoen Yöjuoksu 2014

kipittäjä
Posts:29
Joined:10 Sep 2011, 21:49
Mitä on sata miinus viis?:95

Re: Etureisi-/lonkkakipua

Post by kipittäjä » 19 Sep 2011, 23:12

Viime viikon tiistaina edellinen lenkki juostuna, sen jälkeen crossarointia aktiivisti ja venyttelyjä plus muuta lihaskuntoa (mm. askelkyykkyjä). Tänään sitten tohdin kokeilemaan juoksulenkkiä ja AH. 12 kilometriä taittua kuin lentäen. Piti pidätellä itteään ettei nyt revi itteensä uuelleen rikki ja kielsin sit kolmannen 6 km lenkin teon - painelin kotio, suihkuun ja venyttelemään. Ja hieromaan reidet auki.

Lenkin alkumatkasta meinas pienesti juilia, mutta vain hyvin pienesti. Askellus oli jo normaalia ja sekös mua eniten riemastutti. Tästä se taas lähtee.. :D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests