Palautuminen maratonilta

Finnish Marathon Runners -yhdistyksen kotisivuihin liittyvä keskustelu
Post Reply
leinjoun
Posts:5
Joined:03 Oct 2008, 17:33
Palautuminen maratonilta

Post by leinjoun » 06 Oct 2008, 09:41

Moi,

Nopea palautuminen maratonilta on useimpien lajin harrastajien toiveena, sillä treenaus kohti uusia tavoitteita tai valmistautuminen jo seuraavaan maratoniin tai muuhun kisaan on usein mielessä kun maaliviiva on ylitetty. Kävin juoksemassa Berliinin maratonin runsas viikko sitten ja noudatin kisan jälkeen yleisesti tiedossa olevia vinkkejä palautumista koskien, joita en itse ole aiemmin kuitenkaan noudattanut. Jääkylmän veden suihkuttelu reisille ja pohkeille ja noin 5 kilometrin kävelylenkki yhdistettynä hiilarijälkitankkaukseen toimi loistavasti. Olin kolme päivää maratonin jälkeen palauttavalla juoksulenkillä, eikä jalkakivuista ollut enää mitään havaintoa. Pari päivää myöhemmin olin valmis viivalle jo uudestaan, mutta täytyy vielä viikko malttaa odotella.

Terveisin,
Jouni L. :D

alle3h
Posts:1429
Joined:01 Sep 2008, 13:01
Mitä on sata miinus viis?:38
Location:Kaarina

Re: Palautuminen maratonilta

Post by alle3h » 06 Oct 2008, 13:20

Hyviä vinkkejä, mutta ensimmäisellä viikolla maratonin jälkeen kannattaa kuitenkin pitää mahdolliset harjoituslenkit erittäin kevyinä.
Itse juoksin tänä vuonna kolme maratonia PK-kaudella ja aikomuksena oli 2 viikkoa Forssan jälkeen juosta vielä Paavo Nurmi maraton PK-kauden päätteeksi. Ennen Paavoa ajattelin kuitenkin tehdä muutaman terävän treenin, jotta maratonivauhti olisi hieman kohentunut. Forssan maratonin jälkeen tein kevyet palauttavat lenkit tiistaina ja keskiviikkona, ja palautuminen tuntui onnistuneelta. Torstaina lähdin sitten vetämään Tempo-vetoa, minkä seurauksena noin 3 km:n vedon jälkeen takareisi revähti. Forssan jäljiltä oli siis vielä lihaksessa sellaisia vaurioita, jotka eivät kestäneet rajua kuormitusta. Ihmettelenkin niitä, jotka pystyvät viikon välein juoksemaan maratoneja ja nostan heille hattua. Kaksi viikkoa varmastikin toimii jo kisavälinä meillä vähän varttuneemmillakin, mutta treeni kisojen välissä tulee pitää maltillisena. Siinä ei tulosta paranneta vaan se saatetaan jopa romahduttaa ylilyönneillä.
yksinkertainen piirin mestari
PB Maraton: 3:03:42 (Hampuri 4.5.2014); PB ½-maraton: 1:27:21 (Salo -07)

leinjoun
Posts:5
Joined:03 Oct 2008, 17:33

Re: Palautuminen maratonilta

Post by leinjoun » 06 Oct 2008, 19:50

Olen samaa mieltä. Kevyet palauttavat lenkit riittävät, jos maratonien väli on vain kaksi viikkoa - olipa kyseessä millainen varsa tahansa ja tuntuipa miten hyvältä tahansa. Täydellinen palautumisen maratonilta on arvioitu kestävän noin 26 päivää, mutta toisaalta palautumisaika on yksilö-, kunto- ja jopa tapauskohtaista. Esim. on todennäköistä että palautuminen kestää pidempään jos maratonilla vetää täydelliset nakit ja muusit kovassa helteessä verrattuna juoksuun jossa "matka loppuu kesken" ja energiaa jää varastoon.

Jouni L.

micke-m
Posts:4
Joined:30 Mar 2009, 01:43

Re: Palautuminen maratonilta

Post by micke-m » 14 Apr 2009, 22:17

Paras tapa katso tässä: http://www.400days.net/?p=1294
Kaiken saa syödä minkä piti jättää pois sitä ennen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests