Superfoodit yms.

Post Reply
atoivanen
Posts:1422
Joined:12 Oct 2010, 00:23
Mitä on sata miinus viis?:95
Location:Espoo
Superfoodit yms.

Post by atoivanen » 07 Jul 2011, 12:59

Olen lukenut ja perehtynyt jonkin verran erilaisiin luonnontuotteisiin ja luonnollisten ainesten käyttöön urheilusuoritusten tehostajina. Itse ei ole tullut kokeiltua tosin kovinkaan montaa.

Löytyykö keneltäkään käyttökokemuksia muusta kuin tavallisista urkkajuomista/geeleistä? esim. magnesiumia ei lasketa

Kiinnostaisi mm. guarana, ginseng, ginko, maca, goji, karnosiini, ja nimenomaan hieman pidempiaikainen käyttö ja näistä eniten ehkä maca ja karnosiini. guarana ja ginseng lienee enemmän tilapäiskäyttöön väsymyksessä
1/2 - 1:25:18 - HCR '13
1/1 - 2:58:17 - Hampuri '16
100km - 8:47:31 - Perniö '13

JRi
Posts:606
Joined:03 Sep 2008, 09:25
Mitä on sata miinus viis?:38
Location:Espoo

Re: Superfoodit yms.

Post by JRi » 08 Jul 2011, 07:51

Mustikat ovat tosi hyvää superfoodia etenkin tuoreena suoraan metsästä syötynä. ;)

atoivanen
Posts:1422
Joined:12 Oct 2010, 00:23
Mitä on sata miinus viis?:95
Location:Espoo

Re: Superfoodit yms.

Post by atoivanen » 08 Jul 2011, 08:54

Täysin samaa mieltä, Suomen metsien marjat voittaa kyllä andien purut terveysmittarilla. Lähinnä noista just se puoli kiinnostaa että onko ne vain hypetystä ja markkinointia vai onko jollain aineella selvää suoritusta tai olotilaa parantavaa efektiä pidemmällä käytöllä
1/2 - 1:25:18 - HCR '13
1/1 - 2:58:17 - Hampuri '16
100km - 8:47:31 - Perniö '13

alle3h
Posts:1429
Joined:01 Sep 2008, 13:01
Mitä on sata miinus viis?:38
Location:Kaarina

Re: Superfoodit yms.

Post by alle3h » 08 Jul 2011, 09:38

Olen kuullut, että guarana kyllä auttaa suorituksen loppupuolella niillä, jotka eivät normaalisti päivittäin käytä paljon kofeiinia tai muita vastaavia piristeitä. Itse juon kahvia 5-6 isoa kuppia päivittäin enkä huomannut guaranasta mitään vaikutusta sitä kokeillessani.
yksinkertainen piirin mestari
PB Maraton: 3:03:42 (Hampuri 4.5.2014); PB ½-maraton: 1:27:21 (Salo -07)

jyrku
Posts:4170
Joined:02 Sep 2008, 07:37
Mitä on sata miinus viis?:95
Location:Kaarina, Littoinen

Re: Superfoodit yms.

Post by jyrku » 09 Jul 2011, 18:35

Niin mulla on pari todella hyvää kokemusta guaranasta. Varmasti lähinnä siksi kun en yleensä juo ollenkaan kahvia. Wihan 100 km voitton 2010 pistän kyllä guaranan ansioksi.
Belfast 24h -17 MM 2. M50 SE 243,866 km
Barcelona 12h -14 M50 SE 141,158 km
Los Alcazares 100km -16 MM 1. M50 SE 7:17:42
Barcelona 6h -13, M45 SE 82,755
Paavo Nurmi mara -13 2:40:02
Kyrönjoki ½ -13 1:16:09 alim.
PaavoNurmi Stadion 10 km -12 34:45

Professori
Posts:5194
Joined:01 Sep 2008, 10:26
Mitä on sata miinus viis?:94

Re: Superfoodit yms.

Post by Professori » 11 Jul 2011, 18:25

Itsekään en noista superfoodeista oikein perusta. Ravintoarvot yms. varmasti kohdallaan, mutta rahastuksen makua niissä on aivan liikaa. Ensin kannattaa muuttaa perusruoka terveellisempään suuntaan esim. vähentämällä turhia hiilareita ja syömällä sen sijaan enemmän vaikka marjoja, vihanneksia yms. Myös rasvakeskustelu on käynyt viime vuosina kuumana ja suosin itse mm. kunnon voita, kunnon maitoa, kunnon kermaa yms. Mm. Virenin Lassen ruokavaliosta on ollut viime aikoina paljon juttuja. Viren söi paljon rasvoja, mm. täysmaitoa, ja osuus oli kokonaisenergiansaannista vajaat 40 %. Ja mm. kenialaisetkin muuten juovat litratolkulla lehmän ja vuohenmaitoa päivittäin. Ihan kenialaista mallia en suosittele, mutta näitä kannattaa miettiä. Mutta muistakaa että treenauksella on luonnollisesti se suurin vaikutus tuloskehitykseen :)
http://www.movescount.com/members/Professori
24h: 240,742 km, Brive 05/10
100 km: 7:27:53, Seregno ITA 04/12, 4:29
Maraton: 2:39:55, Tukholma 05/11, 3:48
Puolimaraton: 1:16:41, Marttila 04/11, 3:38

Professori
Posts:5194
Joined:01 Sep 2008, 10:26
Mitä on sata miinus viis?:94

Re: Superfoodit yms.

Post by Professori » 11 Jul 2011, 18:27

Ai ni. Itsekään en käytä kofeiinia muuten kuin juomalla silloin tällöin litran kupin teetä, joten Guaranan vaikutuksen huomaa yleensä selvästi. Toki on sinne joukkoon mahtunut niitäkin kisoja kun vaikutusta ei ole huomannut, mutta harvemmin.
http://www.movescount.com/members/Professori
24h: 240,742 km, Brive 05/10
100 km: 7:27:53, Seregno ITA 04/12, 4:29
Maraton: 2:39:55, Tukholma 05/11, 3:48
Puolimaraton: 1:16:41, Marttila 04/11, 3:38

o33p
Posts:194
Joined:12 Jul 2011, 18:43
Mitä on sata miinus viis?:95
Location:Kaarina

Re: Superfoodit yms.

Post by o33p » 12 Jul 2011, 18:55

Minä olen ostanut.

Chia-marjoja menevät myslin kera. geelinä veden kanssa kuin sammakon kutua joisi (kutua en ole maistanut, näyttää samalta) luulen näiden pitkän vaikutuksen johtuvan siitä kun niitä pikkuruisia pallukoita löytyy pitkän ajan päästä hampaiden väleistä?

Maca-jauhoa, ei kannata sekoittaa mihinkään isompaan ruokaan pilaa kaiken, parasta maidon kera desiin sekoitettuna ja äkkiä alas, juureksen makua. (tätä vedin kaksi ruokalusikallista ennen forssaa ja tulosta tuli) En nauti päivittäin ei tee mieli.

Viimeisenä ostin, rouhittuja kaakaopapuja menevät viilin tai myslin kera. paljaaltaan karvaita.

Pakasteesta tyrni marjoja ja mustikoita.

juviitanen
Posts:202
Joined:18 Jan 2011, 12:34
Mitä on sata miinus viis?:95
Location:Kaarina

Re: Superfoodit yms.

Post by juviitanen » 12 Jul 2011, 21:22

Aitoa lehmän maitoa saisi Turusta ainakin Kuralan kylämäeltä. Minusta on kohtuu edullista.
_________________
Puolimara: 1:41:29, Kankaanpää 2013
10km: 45:40 Aurajoen Yöjuoksu 2014

atoivanen
Posts:1422
Joined:12 Oct 2010, 00:23
Mitä on sata miinus viis?:95
Location:Espoo

Re: Superfoodit yms.

Post by atoivanen » 21 Jun 2012, 14:39

Ei jaksa avata ketjua, mutta tuli eteen tällainen tutkimus/väitös D-vitan vaikutuksesta


http://www.uta.fi/ajankohtaista/vaitoks ... l?id=74572
1/2 - 1:25:18 - HCR '13
1/1 - 2:58:17 - Hampuri '16
100km - 8:47:31 - Perniö '13

tuomyl
Posts:647
Joined:12 Aug 2010, 11:58
Mitä on sata miinus viis?:95
Location:Raisio

Re: Superfoodit yms.

Post by tuomyl » 14 Nov 2012, 10:52

Itse kokeilin jonkin aikaa macaa, goji-marjoja, chiaa, hamppuöljyä jne. osana vähälihaista ruokavaliota (syön lähinnä kalaa ja joskus riistaa), eli esim. aamupalaksi ja joskus iltapalaksikin pirtelöitä, joissa näitä vaihdellen ja pähkinöitä / manteleita / erilaisia siemeniä, hedelmiä, avocadoja ja vihreitä kasviksia, esim. pinaattia, salaattia, ituja jne. Varmaan vähentää tarvetta napsia varsinaisia lisäravinteita purkista ja jos syö vähän lihaa kuten minä eikä pahemmin ota maitotuotteita, niin noissa pähkinöissä ja siemenissä on proteiineja ja hyviä rasvoja. Tietyt mausteaineet myös ehkäisevät ja poistavat tutkitusti tulehdusta ja taudinaiheuttajia: erit. inkivääri ja kurkuma. Niitäkin olen viime aikoina käyttänyt ruoanlaitossa.

Vaikutusta on erittäin vaikea arvioida, mutta ei se ainakaan negatiivinen ole ollut. Olen samaa mieltä mitä muut, että pidemmän päälle tulee turhan kalliiksi esim. vetää goji-marjoja säännöllisesti ja tärkeämpää on mitä muuten syö ja juo. Juoksu kuluttaa hikoilun kautta paljon mineraaleja (suoloja) ja vitamiineja, joten jos ravinto ei ole riittävän monipuolista, niin yksi Multitabs päivässä ei tosiaankaan riitä.

Liiallinen maito- ja lihatuotteiden käyttö heittää kehon happo-emäs -tasapainon happaman puolelle. Se voi aiheuttaa tulehduksia ja palautumisen hidastumista ja siten esim. loukkaantumisia ja ylirasitustiloja. Eikös Nurmi ollut jonkun aikaa kasvissyöjä ja ainakin Scott Jurek on palava kasvisruokavalion puolestapuhuja. Lionel Messi taas loukkaantui aluksi jatkuvasti Barcelonassa syödessään perinteistä argentiinalaista pihviruokavaliota. Muutti Barcan valmentajien käskystä kasvispainotteiseksi ja ongelmat lähtivät. Eli kyllä ne rasvat ja protskut juoksija sieltä kasvimaailmastakin saa ja voi välttää liian lihaisan ja maitoisan ruokavalion aiheuttamia ongelmia, mutta tietysti tarvii tietää mistä ja riittävä kokonaisenergian määrä saavutetaan vasta syömällä suurempia määriä kuin jos syö lihaa ja rasvaista maitoa.

Nyt kun tuo em. innostus mulla hiipui enkä myöskään syönyt purkista riittävän monipuolisesti lisäravinteita, huomasin että väsymys ja jalkojen kipeytyminen vaivasivat. Kuvittelin että meni syysväsymyksen ja liian kovan harjoittelun piikkiin, mutta aloitin reilu viikko sitten lisäravinnekuurin purkista, 15 nappia / päivä, sisältäen erittäin monipuolisesti ja isoja annoksia vitamiineja, mineraaleja, aminohappoja (protskua eri muodoissaan) jne. Tätä ennen olin syönyt Möllerin tuplaa ja Multimineralia, joten kyse ei ilmeisesti ollut rasvojen, D-vitamiinien tai mineraalien puutteesta. Epäilen B-vitamiinin ja protskujen vajetta. Olo on nyt selvästi virkeämpi ja jalat ei enää kipuile.. Luulen että palaan kauden päätavoitteen 25.11. jälkeen ainakin jossain määrin tuohon ruokavalioon, jossa nuo tarvittavat aineet saa suoraan ruoasta, ja täydennän tarvittaessa joiltain osin purkista jos siltä tuntuu.

Eli väittäisin kyllä että ravinnolla on iso vaikutus harjoittelussa - ja epäilemättä myös noilla piristeillä kisoissa..
Hölkkä kiinnostaa

o33p
Posts:194
Joined:12 Jul 2011, 18:43
Mitä on sata miinus viis?:95
Location:Kaarina

Re: Superfoodit yms.

Post by o33p » 14 Nov 2012, 19:48

Itse yritän koko ajan enemmän muuttua kasvissyöjäksi, välillä sorrun ikävä kyllä. Kasvisruoka tekee itseni pirteämmäksi, olo on tasaisen kylläinen ei täysinäisiä oloja ja pakkolepoja sulatteluun. Luulen että tuosta kasvisruuasta vielä parempi vaihtoehto on raakaruoka, mutta siihen on minulla vielä paljon matkaa. http://raakaruoka.com/

Juuri niin Nurmi oli kasvissyöjä Hannes Kolehmaisen mallista (Kolehmaista tuohoon aikaan matkittiin harjoittelussa). Nurmi oli muutaman vuoden kasvissöyjä mutta ei huomannut etua joten jatkoi normaali ravinnolla, mitähän tuohon aikaan kasvisruoka tarkoitti, lanttua, perunaa ja joskus porkkanaa?

Maitotuotteet olen melkein kokonaan jättänyt pois, muroja (mysliä) syön kauramaidon kera, maito ei mielestäni muutenkaan ole aikuisen ihmisen juoma. Missä päin maapalloa on vaikeat aikuisiän diabeetesongelmat? Esim. Stefano Baldini ei juuri käyttänyt maito tuotteita koska hänellä ne lisäsivät liman eritystä kurkkuun.
http://raakaruoka.com/2010/07/04/maito- ... agandaa-2/

Tällä hetkellä yritän jättää vaalean leivän pois, hiiva ja jauhot ei ole myöskään ihmiselle hyväksi. http://www.helsinkipaleo.com/

Kohta en varmaan syö mitään...Lue kohta 1.
http://www.tiede.fi/artikkeli/746/6_tapaa_elaa_pitkaan

Erkki Laitila
Posts:320
Joined:06 Sep 2012, 21:03
Mitä on sata miinus viis?:95

Re: Superfoodit yms.

Post by Erkki Laitila » 16 Nov 2012, 23:53

Ainoa erikoispiirre mikä minun ruokailutavoista löytyy, on lusikallisen chia-siemeniä nappaaminen aamupuuroon.
Niitä suositellaan mm. sokeritautisille (http://www.fitday.com/fitness-articles/ ... etics.html):
By regulating the speed at which sugar enters the blood stream, chia helps to keep a diabetic level and the glucose in their blood at proper levels.
Tasaava vaikutus siis veren glukoosipitoisuuteen. En tiedä vaikuttaako se terveellä, mutta oma lihaskunto on reilussa vuodessa kehittynyt huomattavasti, sen ajan minkä olen tuota ruokalusikallista ottanut. Minulla on tuttuja meksikolaisia, jotka chiaa minulle suosittelivat, ja heillä on perusteilla yritys, joka tuo meksikolaisia luontaisravinteita Suomeen.
The word chia means strength because it gave those who ate it a feeling of strength and great stamina. Now, we know chia seeds to be a powerhouse of minerals, omega3 fatty acids, antioxidants and vitamins the body needs.
On hyvä olla tällainen asia johon uskoo, vaikka toden osoittaminen saattaa olla vaikeaa ilman tieteellisiä menetelmiä.
Maraton 2:54:38 (2013 M55), puolimara 1:24:48 (2011), kymppi 38:50 (2013), vitonen 18:49 (2014), cooper 3280 (2015).

Pete
Posts:1272
Joined:18 Jun 2011, 21:29
Mitä on sata miinus viis?:95

Re: Superfoodit yms.

Post by Pete » 14 Jun 2014, 07:58

Vissiin tähän ketjuun sopii kuin nyrkki silmään..nimittäin kun tätä ketjua tässä plarasin, spirulinaa ei taidettu mainita lainkaan. (Eikä varmaan myöskään pakuriteetä) Vaimo aikanaan - terveysintoilijana - osti tuota spirulinajauhetta ja sitä sitten yritettiin sotkea mm. puuroihin ja yogurteihin, tosin huonolla menestyksellä. Kun sanotaan, että ihminen syö myös silmillään, niin eihän tuommoista myrkynvihreää sössöä nyt kukaan pitemmän päälle jaksa syödä ja sitä paitsi
kuumassa puurossa siihen tuli vielä vähän ikävä sivumaku. (Nyt siis tulleet markkinoille myös spirulinatabletit)

Pakuriteen kanssa vähän sama juttu. Ei jaksa keitellä kaikki päivät jotain teetä..:)

Samaa mieltä Proffan kanssa, paljon rahastuksen makuahan näissä touhuissa on..

..toisaalta, kun ihminen on fysiikkaa ja kemiaa ja viina tuo kännin, morfiini vie kivun ja paskaruoka lihottaa, miksei sitten voimakkaasti antioksidanttisesti luonnontuotteet parantaisi immuniteettia tai jonkun muunlaiset tuotteet suorituskykyä tai palautumista ?

Tietysti kysymys kuuluukin, mistä kaikenmaailman spirulinat ja gojimarjat tulevat ? Jotkut väittävät, että jostain Kiinasta, missä paljon saasteita..Tosin, pakurikääpääkään kannata mennä hakemaan Tsenobylin lähistöltä..:/

Elikäs, onko käyttökokemuksia, faktatietoa tai mielipiteitä aiheesta ???
Maraton 3.21.33 HCM 2016
Pirkan hölkkä 33km 2.35.20 2016
Puolimaraton 1.24.56 Paavo Nurmi 2015
10km 38.35 Forssa 2013[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests