Lenkin pituus vai aika?

Noin 3:15 - 4:45 tavoite maratonilla tai 1:30 - 2:00 tavoite puolimaratonilla
Post Reply
Tossunkuluttaja
Posts:2
Joined:31 Mar 2013, 13:54
Mitä on sata miinus viis?:94
Lenkin pituus vai aika?

Post by Tossunkuluttaja » 31 Mar 2013, 14:20

Hei!

Olen harrastanut kestävyysurheilua kymmenisen vuotta omaksi ilokseni ja nyt olen ilmoittautunut ensimmäiselle maratonilleni. Olen noudattanut kolmen tunnin aikaan tähtäävää harjoitusohjelmaa, jossa tehdään 50-90 minuutin mittaisia peruskuntolenkkejä aerobisella sykealueella. Tällöin lenkin pituudeksi pitäisi tulla 6-8 km. Ongelmanani on, että jos juoksen aerobisella alueella esim. 60 minuuttia, ylittyy annettu kilometrimäärä reilusti.

Jotta harjottelu tuottaisi tulosta, kysynkin teiltä kokeneemmilta kilpailijoilta, pitäisikö minun lyhentää lenkkiin kuluvaa aikaa, jolloin "kilometrit pysyisivät kurissa" vai juoksenko ohjeessa määrätyn ajan siitäkin huolimatta, että kilometrimäärä ylittyy? Pitäisikö minun laskea sykettäni aerobisen alueen sisällä siten, että lenkkiin kuluva aika-kilometriyhdistelmä toteutuisi?

Palauttavat lenkit teen kevyinä ja lyhyinä. Lisäksi pyrin pitämään lepopäiviä viikottain. Kerran viikossa teen 2-2,5 tunnin mittaisen pitkän lenkin selvästi aerobista aluettani matalammalla sykkeellä.

Professori
Posts:5194
Joined:01 Sep 2008, 10:26
Mitä on sata miinus viis?:94

Re: Lenkin pituus vai aika?

Post by Professori » 31 Mar 2013, 16:03

Sillä ei loppujen lopuksi ole hirveästi merkitystä onko PK-lenkki 8 vai vaikkapa 12 km. Ohjelmiin merkittyä kilometrimäärää voisi pitää eräänlaisena miniminä. Kokonaisharjoitusmäärä korreloi aika hyvin tulokseen, joten jos tuntuu että pystyt hyvin juoksemaan lenkit hieman pidempinä kuin ohjelmaan on merkitty niin anna mennä vaan. Itselläni 90 minuutin PK-lenkki voi tarkoittaa matkana 20 km:iä. Kannattaa myös muistaa että PK-lenkeilläkin vauhtia kannattaa vaihdella niin että osa lenkeistä on välillä lähempänä kynnystä ja osa lenkeistä on puolestaan todella rauhallisia (palauttavia).

Ohjelmia ei pidä noudattaa liian orjallisesti vaan soveltaa niitä omaan elämänrytmiin ja omaan sen hetkiseen kuntoon.
http://www.movescount.com/members/Professori
24h: 240,742 km, Brive 05/10
100 km: 7:27:53, Seregno ITA 04/12, 4:29
Maraton: 2:39:55, Tukholma 05/11, 3:48
Puolimaraton: 1:16:41, Marttila 04/11, 3:38

Tossunkuluttaja
Posts:2
Joined:31 Mar 2013, 13:54
Mitä on sata miinus viis?:94

Re: Lenkin pituus vai aika?

Post by Tossunkuluttaja » 02 Apr 2013, 10:03

Kuulostaa järkevältä. Noinhan se menee. Kiitos!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest