Page 1 of 1

Monipuolisuutta ohjelmaan

Posted: 29 Mar 2016, 17:08
by BB-8
Ei ole järin aktiivista keskustelu, mutta otan mielelläni vastaan mielipiteitä/vinkkejä.

Tavoitteena juosta syksyllä maraton aikaan 4:30 - 5:00, sitä ennen puolikas aikaan > 2:15. Katselin tossun harjoitusohjelmia 4 ja 5 tunnin tavoitteille. Mietin miten ohjelmista saisi vähän monipuolisemmat. Voisiko jotain harjoituksia korvata intervalleilla/mäkijuoksulla tms.? Varmaan ei tavoiteaikojen puolesta tarvitse intervalleja, mutta itse tarvitsen monipuolisuutta, että en heitä tossuja naulaan. Oman pähkäily perusteella lähtisin korvaamaan kisavauhtisia lenkkejä ja vaihtoehtoisia harjoituksia sillon tällöin MK-lenkeillä. Tosin ehkä mieluummin pitkän lenkin jälkeisenä päivänä palauttava lenkki tai vapaa ja intervallilenkki sitten jotain lepopäivistä. Onko vinkata jotain monipuolisempia valmiita ohjelmia?

Re: Monipuolisuutta ohjelmaan

Posted: 29 Mar 2016, 17:30
by Professori
Kannattaa katsella 3 ja 3,5 tunnin ohjelmia. Niissä on kuitenkin vaihtelevasti intervallia, mäkitreeniä, tempojuoksua, TV-reipasta/kisavauhtista ja pitkiksiä. Jos tuntuu että määrää on liikaa eikä ehdi niin jättää vain niitä höntsälenkkejä väliin. Toisaalta kannattaa pyrkiä juoksemaan kovien treenien välillä päivittäin vaikka 20-30 min hyvin kevyttä, sillä se palauttaa paremmin kuin pelkkä lepo. Osa noista kovemmista treeneistä kannattaa tehdä 4-5 h tasolla kevyempinä, sillä kovista treeneistä palautuminen on hitaampaa kuin 3 tunnin maratoonarilla. Esim. 800:n vedoissa voi käyttää puolimaratonin kisavauhtia, ainakin ensimmäisissä vedoissa.

Re: Monipuolisuutta ohjelmaan

Posted: 30 Mar 2016, 17:47
by BB-8
Pitää varmaan rohkeesti alkaa rakentaan itelle ohjelmaa, kun ei tosiaan valmiit oikein passaa. Lenkki 3-4 kertaa viikossa saa riittää. Olen muutamia intervalleja juossut, mutta niissä olen mielelläni pitänyt vauhdin kovempana, kuin suunniteltu "kisavauhti", jotta olisi sitä vaihtelua tarpeeksi.